Kast 2A: Lezen

Kast 2A: Lezen

Bij Hoogeveens leesplankje ‘aap-noot-mies’ hoort ook een prachtige serie leesboekjes van begin 1900.

In de serie worden de avonturen van de figuren op het leesplankje in eenvoudige taal beschreven.

Meer weten?

De serie bestaat uit 6 leesboekjes: ‘Pim en Mien, Nog bij moeder
Dicht bij huis, Buur kinderen, De wereld in, Blond en bruin.

Ligthart en Scheepstra bedachten de speelse verhaaltjes uit het leven van
Pim, Mien, Ot en Sien. Jetses illustreerde de boekjes.

De houten letterdozen waren onmisbaar om de geleerde woordjes in te
oefenen.


Voorzichtigheid was geboden: wanneer de doos omkieperde, had je veel werk
om alle lettertjes weer in het juiste vakje te leggen.

Bij deze leesmethode hoort de leesplaat ‘aap schoen boor mes’, een leesboek en een analyseboek. De woordplaat was van uitgeverij C.L. van Langenhuysen, hier afgebeeld in miniatuur.

Dit is een methode voor het aanvankelijk leesonderwijs. De 1e druk dateert uit 1918, de 16e druk uit 1943.  Laatste hernieuwde druk was in 1970.

In het schoolklasje en in de bibliotheek staan in de kast nog vele andere leesboekjes, die vóór 1950 in de klas klassikaal werden gelezen.

‘Zó leren lezen’ is gemaakt in 1960 voor het rooms-katholieke onderwijs door frater Caesarius Mommers.

In 1963 verschijnen de eerste delen van de neutrale versie: ‘Veilig leren lezen’. In 1991 komt er een geheel herziene versie van Veilig Leren Lezen op de markt. Eén van de redenen voor de nieuwe uitgave was de integratie van kleuter- en lager onderwijs. Ook werd het beginwoord ‘boom’ vervangen door ‘maan’, omdat de ‘m’ van ‘maan’ langer door de leerkracht kon worden aangehouden dan de beginklank ‘b’ van ‘boom’.

Later is de methode nog 2 maal herzien. De eerste wandplaat werd een spiegel, waarin de kinderen zichzelf konden zien. De eerste les begon dan ook met het woordje ‘ik’ en de
daaropvolgende lessen kwamen de normaalwoorden ‘maan – roos – vis’ etc. aan de orde.

Veilig leren lezen publiceerde in 2014 de nieuwste versie ‘Kim en Sim’.