Het gebouw

Zojuist bent u binnengewandeld in een prachtig Rijksmonument aan de Nieuwstraat in Terneuzen. Het monument ontworpen door Ir. H.F. Mertens dateert uit 1919 en deed ruim 65 jaren dienst als bankgebouw.

Eerst als ‘De Nationale Bank’, tenslotte de ABN-Amrobank. Daarna werd het gebouw eigendom van de gemeente Terneuzen. In 2009 zocht de Gemeente contact met het Schoolmuseum, toen nog gevestigd in de Vissteeg in het oudste stukje van de binnenstad.

Begin 2012 werd het Schoolmuseum feestelijk geopend door Burgemeester Jan Lonink. Bij de aanpassingen voor het museum, die plaats vonden vanaf 2010, zijn de oorspronkelijke afwerkingen en het karakter grotendeels bewaard gebleven. Alle aanpassingen zijn gedaan onder toezicht van de Rijksmonumentendienst.

Meer weten?

Het gebouw is opgetrokken uit rode baksteen in Vlaams verband op nagenoeg een vierkante plattegrond, twee bouwlagen en een kapverdieping hoog.

Aan weerszijden van de torenachtige hoekpartij bevinden zich vier traveeën brede langsgevels. Onder de vensters op de begane grond bevindt zich een gevelbrede, doorlopende zandstenen dorpellijst met opschrift in reliëf, betreffende de bankactiviteiten en op de verdieping een vergelijkbare band ter breedte van de raampartijen.

De muurdammen tussen de vensters bestaan uit verticaal metselwerk. De borstwering tussen begane grond en verdieping is ter breedte van de raampartijen eveneens in verticaal metselwerk uitgevoerd.

Alle ramen zijn uitgevoerd in hout met stolp onder en bovenramen met een diagonale roedeverdeling. Onder de linker ramen aan de Korte Kerkstraat bevindt zich een getralied souterrainraam. Links van de gevel aan de Korte Kerkstraat een terugspringend smal geveldeel, waarin zich een dienstentree bevindt welke bereikbaar is via een gemetselde trap. Boven deze deur een luifel en een bovenlicht met ruitvormige roedeverdeling, daarboven een ruitvormig raam ter plaatse van het trappenhuis.

Zowel beide langsgevels als de torenbouw zijn voorzien van zadeldaken.