Klaslokaal 1e etage

Klaslokaal 1e etage

Ongeveer in de zestiger jaren verdwenen de oude schoolbanken uit de lokalen en werden omgeruild voor moderne tafeltjes met losse stoeltjes.

Het was in die tijd heel vooruitstrevend om de tafels niet meer in rijen te zetten, maar in groepjes bij elkaar. Het bevorderde de samenwerking, dat later in de grote mensen maatschappij goed van pas zou komen.

Tegelijkertijd werden ook veel methodes aangepast. Het ‘aap, noot, mies’ leesplankje verdween en maakte veelal plaats voor de leesmethode ‘Zo leren lezen’.

In de open kast aan uw linkerhand ziet u een grote verzameling van boekjes, platen en andere attributen, die hoorden bij deze methode.

In de kasten daarnaast staat een grote variatie aan klassikale leesboeken, reken- en taalboeken. Schoolradio deed zijn intrede en later ook schooltelevisie.

Meer weten?

Vanaf ongeveer 1930 raakt in het onderwijs de filmstrook in zwang. Deze kon worden gebruikt bij allerlei schoolvakken, maar vooral bij aardrijkskunde, natuurkunde, biologie en geschiedenis. Opvallend was het grote aantal filmstroken over Bijbelse thema’s.

Voor de projectie had men een projector en een projectiescherm nodig. De onderwijzer vertoonde de beelden en vertelde aan de hand van een meegeleverd tekstboekje, waar de leerlingen op moesten letten. In de jaren ’70 werd de filmstrook vervangen door diaseries en in de jaren daarna door de schooltelevisie.

Het verschijnsel ‘schoolradio’ ziet het licht in 1951. Het doel is het verzorgen van schoolradio uitzendingen voor alle scholen in Nederland. Deze educatieve programma’s zijn zeer geliefd, het betekent voor veel kinderen een doorbreking van de klassenroutine.

Jarenlang is schoolradio gebruikt. Wanneer de televisie meer algemeen goed wordt, neemt de NOT, Nederlandse Onderwijs Televisie, het stokje over en maakt de schoolradio plaats voor schooltelevisie.

In 1963 deed de televisie haar intrede als leermiddel in het Nederlands onderwijs. Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het onderwijs beperkt tot de onderwijsfilm en de onderwijsdia. Later werden de schooltv uitzendingen steeds meer geïntegreerd in het onderwijs waarvan het wekelijkse schooljournaal een voorbeeld was.